2 april, een grote dag!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stijn Laat - WaarBenJij.nu 2 april, een grote dag!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stijn Laat - WaarBenJij.nu

2 april, een grote dag!!

Door: Stijn

Blijf op de hoogte en volg Stijn

29 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

Zo dit is alweer mijn vijfde reisverslag. Ik ga weer een aantal gebeurtenissen naar voren halen om jullie een impressie te geven van hoe het er hier aan toe is gegaan de afgelopen weken.

Om te beginnen heb ik een echte Surinaamse begrafenis mogen bijwonen, ik was natuurlijk zeer vereerd ;). Het was namelijk zo, de moeder (oma) van onze overburen was overleden en als overburen moesten we op de begrafenis natuurlijk wel even ons gezicht laten zien. Want in Suriname gaat het namelijk zo; wanneer je wel komt vergeet men dit bij wijze van spreken binnen een week maar wanneer je niet komt, zul je dit altijd blijven horen. Maar oke ik kan nu uit ervaring vertellen dat een Surinaamse begrafenis er wel eventjes iets anders aan toe gaat dan een Nederlandse! Natuurlijk is het geen groots feest met taart enzo maar zo sober als in Nederland is het zeker niet. Er wordt uit volle borst gezongen, met de kist gegooid, hard gehuild en gedanst om alle boze geesten te verjagen! Serieus, erg indrukwekkend! Ik heb een aantal filmpjes hiervan gemaakt om jullie mee te laten proeven van de sfeer die er op zo’n begrafenis hangt. Maar omdat ik eerst 6 programma’s moet downloaden om filmpjes te kunnen oploaden gaat dit helaas niet lukken in de beperkte tijd die ik op internet kan zijn.
Ik heb ook een smeuïg verhaal over een Braziliaans meisje hier uit de buurt, Helen. Helen is een mooie, levendige meid van 14 jaar met een goedgevormde voorgevel en lange zwarte krullen. Ze weet menig mannen in de buurt het hoofd op hol te brengen en de claxons (van de auto’s) van de mannen in kwestie hebben het zwaar te verduren. Ze praat eigenlijk alleen Portugees maar vindt het bij ons maar al te gezellig. Dit komt omdat ze merkt dat wij (ik denk een van de weinige mannen in Suriname, hen maakt het namelijk helemaal niks uit hoe oud een dame is) niet geïnteresseerd zijn in het lichaam van het 14-jarig meisje. Daardoor is ze vaak rondom de bar/guesthouse te vinden.
Nou, op een avond kwam ze weer eens gezellig langswippen toen Amil, ik en Chievo (een Javaanse jongen die hier net een jaartje woont) net wilden gaan eten. Dus Helen ging gezellig mee een hapje eten. We zaten rustig op het balkon een van de heerlijke maaltijden van Luti (de Surinaamse Jamie Oliver) te verpeuzelen toen auf eins een Braziliaanse vrouw het gehele woordenboek der scheldwoorden beneden stond uit te ratelen. Helen herkende deze stem maar al te goed en zonder de vrouw gezien te hebben wist ze meteen dat dit haar moeder was. Helen begon tranen met tuiten te huilen. Toen Helen uiteindelijk, onder begeleiding, toch naar beneden durfde te gaan vloog haar moeder der meteen in de haren, letterlijk!!! Luti probeerde het in ‘t Spaans allemaal uit te leggen en te sussen maar tevergeefs. Ongelovelijk hoe deze vrouw Helen, ik wil bijna zeggen aftakelde. Alweer grote opschudding recht voor de deur. Toen Helen eenmaal de taxi was ingesleurd en wij nog wat verwensingen naar ons hoofd kregen geslingerd vertelde Ludwich later dat Helen van huis was weggelopen. Na onze eerste kennismaking met haar moeder konden we dit overigens heel goed begrijpen haha.

Overigens gaat het met het Guesthouse bijzonder goed. We hebben de afgelopen weken bijna elke dag klanten, voornamelijk Fransen. Dit hebben we allemaal te danken aan Michel, de Franse klant van een paar verslagen geleden. Deze legerarts uit Frans - Guyana is vaker langsgekomen en we vinden hem eigenlijk maar een vies, zweterig mannetje. Maar klant blijft koning natuurlijk en hij powert ons opzich best goed. Hij heeft goede reclame voor ons gemaakt en sindsdien vind je bijna dagelijks Fransen in het Guesthouse!

Ik wil nog even snel een van onze klanten vermelden, Clyde. Een figuur dat eigenlijk heel moeilijk te beschrijven is. Hij is namelijk niet helemaal 100 en dat vind ik wel erg moeilijk om te beschrijven. Om te beginnen heeft Clyde een gat in z’n hand en is hij een ‘sopi-mang’, ookwel alcoholist. Dit gaf hij zelf na 2uurtjes al toe haha. Doordat Clyde in het binnenland in de gouddelverei werkt en het zeer beperkte aantal winkeltjes daar verschrikkelijk duur zijn (een pak sigaretten €10,- , hier in de stad €1,-) heeft hij geen besef van de waarde van geld. Hij smijt het geld over de balk alsof het niks is en hierdoor zijn er altijd wel ‘vrienden’ om hem heen te vinden. Dit heeft meerdere malen tot wat conflicten geleid met wat vrienden van em die hem helemaal uitkleedden. Al die ‘vrienden’ om hem heen zal ook wel komen omdat hij een van de meest vriendelijke jongens is die ik ken, bijna te vriendelijk. Maar omdat er elke dag wel 2 mocho’s (prostituees) snel langskwamen was het al snel duidelijk dat Clyde overduidelijk van vrouwen houdt! Ik zou graag nog heel wat gebeurtenissen met Clyde uit lichten maar dan gaat dit verslag weer erg lang worden, ik wil het iets korter en beknopter gaan doen!

Ook het voetbalproject heeft niet stilgestaan. We zijn weinig in Vierkinderen geweest maar al het administratieve werk is inmiddels afgehandeld en onze eerste uitgave van ons clubblad COROPINA SPORT & RECREATIE is een feit. Naar eigen mening is deze erg geslaagd en weer een mooie prestatie. Inmiddels hebben we ookal contact met Will van Rhee, een KNVB-man. We zijn via de ambassade met hem in contact gekomen en hij blijkt geen kleine jongen te zijn. Hij is ex-ambassadeur van de KNVB en wanneer je op hem gegoogled komen er verschillende artikelen over hem naar voren. Om een indruk van hem te krijgen, raad ik aan die eens te bekijken.
Maar over voetbal gesproken, we zijn aankomende woensdag, 2april, uitgenodigd door de Nederlandse Ambassade om hun voetbalteam te komen versterken. Ze spelen namelijk elk jaar tegen 3 afgevaardigde teams van de Nederlandse defensie die hier op training zijn in het binnenland. Ik geloof dat het de Korps Mariniers, landmacht en luchtmacht zijn. We gaan 3 wedstrijdjes spelen van 20minuten in het SEEDORF STADION. We zijn erg vereerd dat we zijn uitgenodigd om al die hoge piefen van de Ambassade te versterken, dit geeft wel aan dat de ambassade met ons bezig is. Ook gaan we deze middag natuurlijk gebruiken om meer informatie in te winnen over de Para Junior League (de competitie van Seedorf) en om Mr. Seedorf (de vader van Clarence) te spreken over een eventuele samenwerking. Een erg belangrijke dag dus aankomende woensdag. We moeten nog wel even snel onze conditie op peil gaan brengen aangezien we avond in - avond uit in onze bar bivakkeren ;)

Ik heb helaas maar een paar foto’s want mijn camera is ook niet meer helemaal 100! Ik laat snel weten wat woensdag teweeg heeft gebracht. Groetjes!!!

Ps. Vanavond staat het optreden van Richie Spice op het programma in Paramaribo waar we met Dwayne, als er nog kaarten zijn, zeker van plan zijn naar toe te gaan!! Belooft een mooie avond te gaan worden!! Dwayne is een Guyanees die ik een paar dagen geleden heb leren kennen in de stad. Mooie kerel (yn)

  • 29 Maart 2008 - 23:11

    Mark:

    Hoi Stijn, ik neem aan dat we te horen gaan krijgen dat de Nederlandse defensie op 2 april zijn Waterloo heeft gevonden in Paramaribo. Heel veel succes en plezier.

  • 30 Maart 2008 - 03:05

    Willem:

    Ha stiende,

    Wat een mooi verhaal weer, kijk maar uit met die moeders daar dadelijk verbouwen ze je kopje nog een keer !!!! hahahah
    Super man dat je mee mag voetballen met de ambassade, maar kom wel terug bij dvol !!!
    De clubbladen van ons zijn onder weg naar je toe !!!
    Veel suc6 en plezier daar nog en we kijken uit naar je volgende verslag !!

    mzzlll

  • 30 Maart 2008 - 15:52

    Flakes:

    Stiende, weer lekker verhaaltje!

    Echt jammer dat jullie er gister niet bij waren op Party van Qjer en Verontmermer. Het was een partijtje finaal naar de, gvd he!

    Spreek je!

  • 30 Maart 2008 - 16:24

    Amber:

    Hee Stijn
    Mooi verhaal weer!
    Super dat jij en Amilcar mee mogen doen met de ambassade!!
    Heel veel plezier en winnen hea!!

    X Am

  • 30 Maart 2008 - 18:40

    Stefan:

    Mooi verhaal jongen, vooral de inhoud. Ik krijg het idee dat je de goede mensen leert kennen, dit is vaak noodzakelijk voor het welslagen van een project. En, je weet ze te raken, gezien de initatie. Dit biedt vertrouwen voor wo a.s.
    Succes en geniet ervan...
    Stefan

  • 31 Maart 2008 - 19:19

    Irene :

    Hoi Stijn, ik word steed meer jalours op jou. Is het niet vanwege het weer (afgelopen weekend in Schiedam sneeuwballen gegooid ) dan is het wel voor alles wat je mee maakt.Geniet er maar van. Liefs Irene

  • 03 April 2008 - 18:32

    Paddy:

    Hoi Stijn, ik lees met genoegen jouw reisverhalen. Ik hoorde van Mark dat jullie met voetballen gewonnen hadden, super.

    Groetjes Paddy, collega van jouw vader

  • 03 April 2008 - 23:32

    Renske:

    Stiende!

    Heeeeeerlijk allemaal. En gewonnen met de ambassade? Kijk weer uit naar je volgende verslag! Lief trouwens dat webcam-bericht naar oma toen ze jarig was! Geniet er nog van!

    Kusss je nichtje!

  • 04 April 2008 - 22:40

    Flakes:

    Eeej eej eej allemaal leuk en aardig maar over 2 weken exact komen Ootje en ik even samen met jullie paramaribo op zn kop zetten (voor zover dat nog kan;) )

  • 05 April 2008 - 15:48

    Opa Henk.:

    Beste Stijn.
    Van je vader gehoord dat je op 2 april kampioen gewordeh bent met je elftal van de ambassade,dat geeft uitzicht op de toekomst haha.
    Heb je onze e-mail ontvangen ?

    Groetjes van mij en Oma Berth.

  • 06 April 2008 - 18:59

    Hans:

    Ha Stijn,

    Na al je verhalen nog maar eens gelezen en foto's bekeken te hebben, moet ik je eerlijk bekennen dat ik best een beetje jaloers op je ben. Jee, wat een belevenissen allemaal! Gaaf dat je al die dingen zo meemaakt.
    Ben benieuwd hoe het 2 april gegaan is, dus....
    Groeten en veel plezier verder,
    Hans

  • 06 April 2008 - 21:13

    Opa Jan Oma Lies:

    Hoi stijn ,Weer een heel mooi verslag van je belevenissen daar .Geweldig wat je daar allemaal meemaakt.En dan de uitnodiging om een wetstrijd te spelen tegen de ambassade geweldig toch!We hoorde van mama dat jullie gewonnen hebben!fantastisch! Het is voor jullie ook fijn dat het guesthouse zo goed loopt.En dan die mooie foto,s We genieten steeds weer van jou berichten,en kijken al weer uit naar een volgende.Lieve Stijn geniet van alles wat je daar beleeft,en veel plezier,!! Liefs Opa Jan Oma Lies.

  • 12 April 2008 - 20:55

    Tim En Antje:

    Hey Stijn,

    Wat een geweldige belevenissen allemaal. We genieten steeds van je verslagen. Het lijkt me zo ontzettend cool daar. We kijken uit naar je volgende verslagen.

    Groeten,
    Tim en Antje

  • 15 April 2008 - 14:11

    Rensss:

    Ik wacht op de volgende neefje!

    KUS

  • 16 April 2008 - 14:23

    Sabine:

    Beste Stijn,
    Ik heb van Peter Reimink gehoord dat je op dit moment bezig bent met een voetbalproject in Suriname. Momenteel verblijf ik in het kader van mijn masteronderzoek in Suriname om de sociaal-culturele betekenis van voetbal te bestuderen en heb daarom grote interesse in jouw plannen. Mijn vraag is daarom of je contact met mij zou kunnen opnemen via: amenirdis@hotmail.com.
    Veel succes en misschien tot snel!
    Groeten, Sabine

  • 16 April 2008 - 20:44

    Charles (charly B):

    Ha Stijn, leuk om je verhalen te lezen, het heeft even geduurd voor een berichtje, maar zo te lezen maak je veel mee en geniet je er van. Deze ervaring pakken ze je nooit meer af! Het is wel een heel andere wereld en leefwijze, maar wel mooi om mee te maken. Nou kerel geniet ervan en zorg er voor dat er geen Surinaamse mama's bij het vliegtuig staan bij je vertrek daar, groetjes en a big hug, Charles

  • 16 April 2008 - 21:02

    Peter Reimink:

    Hallo Stijn, ik heb je net een berichtje gestuurd, maar volgens mij is die door mijn brakke internetverbinding niet geplaatst. Hier dus nog een poging. Ik ben de neef van Sjanne Tielbeke en had t adres van je site van Wilma tielbeke gekregen. Ik doe momenteel antropologisch onderzoek in het binnenland van Suriname (in Kwamalasamutu, bij de Trio indianen). Ik hoorde dat je met voetbal bezig was hier en toevallig doet een klasgenootje van mij daar onderzoek naar, dus zodoende had ik haar getipt dat ze misschien eens contact met jou op kon nemen. Beetje jammer dat ik vervolgens zelf was vergeten je eerst zelf een berichtje te sturen, vandaar de verwarring. Ik ben zelf druk met de voorbereiding voor mijn volgende periode in het binnenland. Vrijdag vlieg ik weer naar Kwamala (daar zijn ze overigens ook gek van voetbal). Ik had het guesthouse nog gebeld gister, maar er nam niemand op. Als ik weer in de stad ben (rond 18 mei) probeer ik t weer om te vragen of jullie dan nog een kamertje vrij hebben. Misschien tot ziens! Groet Peter

  • 18 April 2008 - 07:36

    Hanny.:

    Hoi Stijn.
    Geweldig al die verhalen.Het leven lijkt hier dan opeens een beetje saai.Maar goed dat je daarna weer een grote reis gaat maken met je fam.
    Er komt een hele andere Stijn terug met heel wat meer levenservaring en een rugzak vol mooie onvergetelijke herinneringen.
    Nog even genieten, want voor dat je het weet,loop je hier weer in Lent rond.
    Eerst nog bezoek van Marlie en Timo.
    Ik heb al aangeboden hun koffers te dragen, maar dat was helaas niet nodig

    Liefs van de Renskens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stijn

Voetbalproject Vierkinderen, werken in Guesthouse Masusa samen met Amilcar!!

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 1420
Totaal aantal bezoekers 38424

Voorgaande reizen:

16 Januari 2008 - 23 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: