eerste dagen in de tropen!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stijn Laat - WaarBenJij.nu eerste dagen in de tropen!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stijn Laat - WaarBenJij.nu

eerste dagen in de tropen!!

Door: Stijn

Blijf op de hoogte en volg Stijn

18 Januari 2008 | Suriname, Paramaribo

Nou mensen hierbij mijn eerste teken van leven sinds mijn vertrek naar het erg warme Suriname. Na een vroeg afscheid op schiphol kwam ik in het vliegtuig te zitten naast een paar zatlappen. Zingen, schreeuwen en vooral handtastelijk. Dit was even grappig maar hierna waren de meeste mensen er wel op uitgekeken en daar laten Surinamers geen gras over groeien heb ik mogen ervaren. Het is hen even heel duidelijk gemaakt en hierna was het ook een stuk rustiger en heb ik nog een paar uurtjes kunnen slapen. Toen ik om 4uur op vliegveld Zanderij landde maakte ik meteen kennis met het tropische klimaat, (in de schaduw maar liefst 30graden) even wennen maar wel erg lekker. Nadat ik de douane was gepasseerd, waar ik door een stokoud vrouwtje meerdere malen nog ben gezegend, stond Amilcar me met zijn neef Marino op te wachten. Haha wat was het mooi om deze kerel weer te zien, en z’n neef is evenzo een ongelofelijk figuur. In deze hitte kwam hij als taxi, met een grote muts met de Surinaamse vlag en de gehele landkaart erbij op, me ophalen. Vanuit hier zijn we naar het Guesthouse gereden, met de nodige tussenstops voor een Parbo-biertje.
Ik was meteen erg onder de indruk van dit land. Er is zoveel te zien en te beleven. Ten eerste natuurlijk erg veel groen en bush bush maar ook de krakkemikkige, simpele maar wel bijzondere huisjes. Het mooiste is nog wel de manier van leven hier. De mensen leven hier niet om succesvol te zijn maar om aan het eind van de dag nog te leven en lekker wat te kunnen drinken. Daar houden ze hier wel van. Bier en sterke dranken worden als warme broodjes verkocht. Zo heb ik al 2 mannen laddertje langs de weg zien liggen die om meer geld schreeuwden, Gimme mo money, Gimme money Boeroe. Het meeste geld wat wordt verdiend verdwijnt meteen in de kassa van barretjes en de Chinese supermarktjes voor drank.

Ons guesthouse en de bar liggen er trouwens voor Surinaamse begrippen erg goed bij. Het huis ligt aan de drukke Gonggrijpstraat. Dit is een beetje te vergelijken met de Berg en Dalseweg in Nijmegen. Tegenover ons huis zit de Nationale wielerbond gevestigd, in een doodnormaal huisje. Voor belangrijke instanties en zelfs voor de ministeries zijn dus geen grootse gebouwen weggelegd. Doodsimpele huisjes met opeens een bord erop met Ministerie van volkgezondheid etc.

De dag van aankomst was om uit te rusten en rond te kijken wat er zich hier in Paramaribo allemaal voor een taferelen te bewonderen zijn. We kwamen rond 19u bij het guesthouse aan en hebben hier even op Ludwich gewacht die meteen een goede Chinese maaltijd had meegenomen. Rond 22u lokale tijd (het is hier 4 uur vroeger dan in NL) ben ik doodmoe op m’n bed neergeploft en in slaap gevallen.
Dag 2 stond ik lekker uitgeslapen op en na een ontbijtje zijn Amilcar en ik Paramaribo centrum ingegaan om de stad te verkennen. Nou 1 ding is heel duidelijk, alles gaat zonder stress maar het verkeer is niet normaal. Inhalen, schreeuwen en toeteren, complete chaos!
Eenmaal in het centrum aangekomen begon het keihard te stortregenen en gingen we even schuilen in een van de vele buitenbarretjes. Heel gezellig en het is er vrijwel altijd druk. Hier hebben we lekker een biertje gedronken en toen de bui was afgelopen zijn we doorgelopen richting het centrum. Onderweg liepen we DJ Chuckie nog tegen het lijf die de volgende dag alweer naar Nederland vloog. Jammer, maar nog wel even snel op de foto gegaan. In de stad aangekomen moest er eerst even gepind worden maar dit was vrijwel onmogelijk aangezien er een zwerver naast me kwam staan en zo’n 100 keer in recordtijd vroeg of ik een kwartje voor em had. Gim wang kwartje boeroe! Gim wang kwartje Boeroe! Toen ik maar nee bleef zeggen begon ie ook nog te ‘huilen’. Ik wist niet wat me overkwam joh, haha! Toen ik omkeek stond Amilcar, ookwel dé Huil genoemd, te huilen van het lachen. Nouja in hoeverre moest ik deze zwerver nog serieus nemen als Suri deze junk zo schaamteloos kon uitlachen? Later hoorde ik dat hij vaker bij het stoplicht ook staat te huilen voor geld dus toen werd me al meer duidelijk.
Ook blijken Winston Bogarde en Ruud Gullit in Paramaribo te zijn en Clarence Seedorf zou binnen een paar weken ook arriveren. We hebben hoop dat we met een van deze mannen nog een afspraak kunnen regelen om hen enthousiast te maken over ons ‘voetbalproject Vierkinderen’. Voor dit project gaan we morgen (zaterdag) naar het dorp Vierkinderen toe met Nel, een man uit dit dorp. We zullen afwachten wat we hier te zien en te horen krijgen. Ook gaan we woensdag naar een bijeenkomst van de goede doelen organisatie ‘the rotary’.

Toen we na een lange dag in het centrum weer bij Guesthouse Masusa waren gearriveerd om het barretje open te gooien gebeurde iets wat al was voorspelt door ‘Vader en Zoon’. Op een kruispunt op de Gonggrijpstraat, laat zeggen zo’n 30meter van de bar, werd een vrouw op der brommer geschept door een grote SUV. We hoorden een keiharde knal dus net als de rest van de buurt stonden we met z’n allen te kijken hoe deze vrouw het uitkrijste. Het bleek naderhand allemaal wel mee te vallen maar het was wel typerend voor de chaos in het verkeer hier. Ik ben iig gewaarschuwd want dat is ook even wennen aangezien men hier links rijdt. Maar het is weer even genoeg geweest, mijn tijd is zo goed als op!! Helaas heb ik nog weinig actie kunnen ondernemen voor het voetbalproject maar daar gaat snel verandering in komen en dan laat ik dat zo snel mogelijk weten!! TANG BUN

  • 18 Januari 2008 - 20:57

    JEROEN:

    super vet dat jullie gullit,bogarde en seedorf misgien kunnen ontmoeten nou veel suc6 daar!

  • 18 Januari 2008 - 22:11

    Mark En Marlie:

    Hoi Stijn
    Gelijk al een heel verhaal. Hartstikke goed. Het klinkt allemaal hartstikke spannend en leuk. Pas wel op bij het overstekken. je moet in dit land dus rechts-links-rechts kijken en niet omgekeerd want dan gaat het mis.
    Groetjes

  • 18 Januari 2008 - 22:56

    Timo En Joost:

    yoooo stiendeeee
    Vet verslag man van je eerste dagen!!
    Is het bier ook een beetje lekker of mis je grolsch al een beetje? Al lekkere surinamaanse billen gezien?;) Wij zitten hier lekker een vredespijp te roken! Succes de komende dagen met je project!
    Groeten xx Timo en Joost

  • 19 Januari 2008 - 08:46

    Jeanet En Eduard:

    Lieve Stijn,
    Klinkt hartstikke leuk, wat een indrukken,alles is nieuw en anders. leuk om te lezen.Maar....niet te veel biertjes hè....? Geniet er maar lekker van jongen.
    Kus Jeanet

    Ha die Stijn,
    goed aangekomen dus, maar 30 graden is wennen natuurlijk SANG.
    Het is erg leuk om hier in NL meteen een berichtje van je te lezen.
    (trouwens prachtige schrijfstijl, je moet schrijver worden. Ik heb nog nooit iets van je gelezen, maar ik zou alle verslagen goed bewaren. Misschien kun je hier nog wel iets mee als je terug bent en maak genoeg foto's zegt de fotograaf)
    Heel veel plezier met alles en geniet ervan.

    Edu

    En natuurlijk een kusje van Jillis en Lynn


  • 19 Januari 2008 - 11:12

    Renske:

    Hee lieve Stijn!
    Mooi berichtje jongen, klinkt echt allemaal heerlijk. Je komt vast wel aparte situaties tegen maar het lijkt me allemaal prachtig! Dus zoals ik het begrijp loop jij iedere dag in je zwembroek met slippertjes en een shirtje? Jaloezie heerst hier in dit regende en waaiende landje! Hopen dat je een van die voetbalmannen (zijn het toch?) enthousiast kan maken!
    Ik wens je nog heel veel plezier en kijk uit naar je volgende verhaal!

    Dikke kus, je nichtje!

  • 19 Januari 2008 - 11:30

    Stefan:

    Hoi Stijn,
    Het begin in Suriname is dus indrukwekkend. Je kunt ons prachtig laten meegenieten van al je verhalen; vermakelijk. Ik hoop dat je een van de voetbalheren gaat spreken. Zelfs dat doe ik niet elke dag. Laat de kans je niet ontlopen en wie weet wat er nog van gaat komen. Geniet ervan, laat ons net zo hard meegenieten. Ik hoop je volgende verhaal snel te lezen.
    Groeten, ook van Marita, Romee en Jules,
    Stefan

  • 19 Januari 2008 - 11:48

    4 Friends:

    Hai die Stijn,
    Cool dat je DJ Chuckie tegenkwam. Hoe zijn je Parbo-biertjes? En laat je niet fokke door zo'n beroepszwerver met een geleasde ferrari die om de hoek staat. Z11s wij wille ook lekker chillen met gulli of boogi. Is de goudprijs een beetje gunstig daar, wel eg goud he.
    Laat ons weten wat da kos op de swarte markt
    4 friends

  • 19 Januari 2008 - 12:57

    Pam:

    Hee Stijn fawaka?
    Het is leuk om te lezen dat het je bevalt hier in Su. En al veel geleerd lezen we!
    Laat snel wat van je horen en dan zien we je misschien nog wel een keer!
    Groetjes, Pam

    P.S. www.natalie1967.waarbenjij.nu
    daar kan je onze verhalen lezen.

  • 19 Januari 2008 - 12:57

    Erik & Marijke:

    Ha die Stijn,

    Wat een leuk verhaal om te lezen. En zonder de opmerking van Eduard al gelezen te hebben dacht ik: "wat schrijft die vent goed".
    Te gek zo'n eerste indruk. We genieten van jou zonnige stuk in het aller troosteloze Nijmegen dat je je kan voorstellen: loodgrijs en een miezer waar je in enkele minuten zeiknat in bent.
    We hopen van harte dat je één van die grote jongens zo gek kan krijgen om in Vierkinderen een aftrap te doen of iets dergelijks.

    We hopen nog veel van deze verhalen te lezen.

    Heel veel groetjes,

    Erik & Marijke

  • 19 Januari 2008 - 16:54

    Willem:

    Stiende, kerel als ik lees wat jij in 2 dagen mee maakt dan komt het helemaal goed daar met jou !!!
    Kijk maar goed uit daar met die zwervers hahaha.
    Ik lees alles behalve die studenten wijk ??
    Maar dat zal volgende keer wel komen.
    Hier in nima ook alles rustig. de verbouwing van je kamer hebben we nig ff uitgesteld !!!
    Spreek je snel.

    Groeten Willem

  • 19 Januari 2008 - 17:03

    Kleine Repkes:

    Stijntje!
    vet man daar, geef je clarence nog een panna of wat? maak nog een mooie pic in dvol shirtje voor clubblad enzo!!

    groetjes!

  • 19 Januari 2008 - 17:05

    Roy:

    stiende prachtig:) lekker gelijk een lang stukkie tekst met alles er op en der aan, mooi man. Nou ik zal wel lezen wanneer je de nieuwe amsterdam arena mag bouwen in Surinamen;) Veel plezier daar en doe amilca de groeten.


  • 19 Januari 2008 - 17:52

    Opa En Oma:

    lieve stijn
    WE hebben genoten van je leuke verhaal,en zijn verwonderd wat je al hebt meegemaakt.Hopelijk ga je daar nog veel mooie dingen beleven,en je doel bereiken!!Stijn een fantastiche tijd gewenst, geniet er van!
    Liefs opa & oma xxx
    we kijken uit naar je volgende verhaal

  • 19 Januari 2008 - 18:39

    WB:

    hoi Stiende
    heel netjes meteen en luuk stukje gemaakt
    ik wil niet lopen zeiken vriend , maar het zou mischien wel een idee zijn om een link te maken met de dvol site of daar ook je verslagen zo af en toe naar door te mailen . ik denk denk zelf nog mee als jij in suriname zit en dat valt niet ee want dat beetje hersenen wat ik al heb is hier bijna bevroren (voor jou begrippen dan)
    maar nogmaals veel succes en hou ons op de hoogte
    en kijk uit voor die big mamma,s

  • 19 Januari 2008 - 19:54

    Luc V I:

    Ha Stiende,

    mooi verslagje man echt chill.
    Ik zie dat je je wel vermaakt daar in Suri en dat je daar een mooie tijd gaat beleven.
    Succes met je project enzo en ik spreek je wel weer

    Groeten Luc

  • 19 Januari 2008 - 20:03

    Jacqueline:

    Hallo Stijn
    Wat een leuk verhaal!Al zo veel meegemaakt in zo'n korte tijd.Nu ben je daar helemaal in Suriname onverstelbaar!Heel veel succes met het voetbalproject hopelijk gaat het allemaal lukken.Stijn geniet er van en tot de volgende brief.Groetjes en dikke kus van Jacq.

  • 19 Januari 2008 - 21:45

    Hans En Linda:

    Ha Stijn,
    Uit je enthousiaste schrijven blijkt dat je je nu al helemaal thuis voelt in Suriname. Het leven van dag tot dag en niet denken aan de zorgen van morgen is wel relaxed, maar jij hebt natuurlijk wel prestatiedrang naar een succesvol project Vierkinderen, of niet??? Ik neem aan dat je al heerlijke zoete Viadoe hebt gehad, Djogo hebt gedronken en Pom met Tayerknol hebt gegeten?
    Geniet van de tijd, take care en denk eraan: r-l-r
    Groeten Hans en Linda, dikke knuffel van Fenna

  • 20 Januari 2008 - 08:31

    Amber:

    Heej stijn
    Alles klinkt daar geweldig!
    Hier is het niet zo geweldig hoor...
    Heel erg veel suc6 met die drie voetballes...?
    En met het Voetbalvelt!

    DIKKE XX Amber

  • 20 Januari 2008 - 09:25

    Hanny:

    Wat is het leuk om je eerste ervaringen te lezen over jou en het mooie Suriname.
    het lijkt me inderdaad allemaal heel indrukwekkend, want alles, maar dan ook alles is anders.
    Het lijkt me allemaal geweldig Stijn.
    Als jij weer terug bent kun je misschien een workshop Anti Stress gaan geven.
    Ik schrijf me alvast bij je in ok.
    Geniet ervan, maar dat doe je zeker.
    ik zal vanavond tegen Bart zeggen dat je site heb gelezen.
    Hier zijn we druk met de carnaval en proberen we ons warm te houden.
    Gisteren Pronkzitting geweest en zijn we helemaal uit ons dak gegaan.
    Er waren vooral veel jongeren. Was hartstikke gezellig, maar kan niet tippen aan Suriname hoor.
    Jolien moest ook optreden met haar nieuwe dansgroep. Dit was geweldig.
    Vanmiddag doen mee met dans wedstrijden.
    Als ze erg veel bekendheid krijgt,komt ze nog wel een keer naar Suriname

    Liefs en tot schrijfs maar weer.
    Hanny

  • 21 Januari 2008 - 11:45

    Greg:

    Stiende super chill verhaal je kan echt mooi schrijven;) haha
    Groete uit Thai

  • 21 Januari 2008 - 18:31

    Joost En Mieke:

    Stijn,

    dat verhaal van jou smaakt naar meer! Lekker proza!
    Heel veel plezier en succes.
    Groetjes, Joost en Mieke.

  • 21 Januari 2008 - 18:51

    Noor En Wies:

    Gelukkig heb jij het naar je zin.
    Wij hebben het verhaal over Suriname gelezen.Wij vinden het leuk dat je een website hebt.En ook leuk dat wij je ook kunnen schrijven.

    Noor en Wies

  • 21 Januari 2008 - 20:58

    Cees En Irene, :

    Hoi Stijn, jezus wat kan jij goed schrijven, ik kan het bijna voor me zien hoe het jou daar gaat. Wij zijn ook wel een beetje jalours op jou en zouden daar ook wel willen zijn, want je wilt niet weten hoe het weer hier is of misschien juist wel.Leuk dat wij jou verhalen kunnen en mogen lezen.
    Succes en ik hoop dat jullie Gullit en Seedorf ontmoeten, Groetjes Van cees en Irene

  • 21 Januari 2008 - 22:06

    Elly:

    Wat een mooi verhaal Stijn. Ook leuke stijl van schrijven. Fijn dat je het leuk vindt. Veel plezier.

  • 22 Januari 2008 - 13:43

    Willem:

    Ha stiende, aan aandacht ontbreekt het je niet zie ik wel !!!
    Ik denk dat je na het lezen van deze berichtjes wel schrijver gaat worden !!!! HAHAHA

    Spreek je snel.

    Groeten WIllem

  • 22 Januari 2008 - 16:47

    Vieeuuww & Flakes:

    Artwan\'s we wachten op een reactie op onze mail van 2 dagen terug!;)

    joo laters playaboys xx

  • 22 Januari 2008 - 18:42

    Rob Busser:

    Hallo Stijn, leuk te lezen dat het je zo goed bevalt. Geniet van je tijd daar alsmede van de koude verkoelende biertjes en veel succes met jullie voetbalproject. Ik lees af en toe je berichten en reageer nog eens.

    Odi, Rob

  • 22 Januari 2008 - 19:55

    Koen Colle:

    ha stiende,,
    ik zie dat daar genoeg te beleven is in Suriname! veel plezier & succes nog!
    De Groeten! laor

  • 22 Januari 2008 - 19:55

    Koen Colle:

    ha stiende,,
    ik zie dat daar genoeg te beleven is in Suriname! veel plezier & succes nog!
    De Groeten! laor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stijn

Voetbalproject Vierkinderen, werken in Guesthouse Masusa samen met Amilcar!!

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 38444

Voorgaande reizen:

16 Januari 2008 - 23 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: