WEEKJE SRANAN - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stijn Laat - WaarBenJij.nu WEEKJE SRANAN - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stijn Laat - WaarBenJij.nu

WEEKJE SRANAN

Door: Stijn

Blijf op de hoogte en volg Stijn

23 Januari 2008 | Suriname, Paramaribo

Oke mensen daar ben ik weer, ten eerste hartstikke bedankt voor al jullie reacties, leuk dat jullie hebben genoten van mijn vorige verslag maar dat legt wel wat druk op mijn volgende verslagen haha!! Ik zit nu 5 dagen in Paramaribo maar heb het gevoel alsof er al een maand verstreken is. Ik heb, naar mijn gevoel, al zoveel gezien en meegemaakt. Maar als ik de verhalen mag geloven staat me nog heel wat te wachten. Ik zit op het moment lekker op het balkonnetje alvast mijn verslag uit te typen en wordt even onderbroken door Harrie, een van de vele zatlappen. Wel heel gezellig en vriendelijk hoor, daar is niets op aan te merken.
Ik moet weer even ver teruggaan om me te herinneren wat er de afgelopen dagen allemaal is gebeurd.
Zaterdag hebben we, hier in Suriname, voor het eerst daadwerkelijk actie (kunnen) ondernemen voor het voetbalproject. We zijn rond 11 uur met Nel, die op de vroege ochtend al rustig 2 halve liters wegdronk achter het stuur, richting Plantage Vierkinderen gereden en arriveerden hier rond half 1. Bij aankomst riepen we de jeugd bijeen om eens even te praten over onze plannen. Toen ze hoorden wat we van plan zijn, waren de jongens helemaal door het dolle. Het was moeilijk om ze weer tot orde te krijgen maar met Ludwich erbij lukte dat wel na een aantal minuten. De namen en leeftijd van de aanwezige jongens werden alvast genoteerd. Daarna werden een aantal teamfoto’tjes geschoten nadat ze met wat afval een ‘balletje’ hadden getrapt. Nadat we onze boodschap aan de jongens hadden overgebracht gingen we kijken hoe het veldje erbij lag. Het was ongeveer een jaartje geleden al aangelegd door een voetbalclub uit Utrecht, UDO. Aangekomen bij het veld schrokken we ons een ongeluk. Het veld was totaal verwaarloosd en door de wildernis overgenomen. Er was niet veel meer over dan 2 goals en een paar palen met wat zinkplaten erbovenop wat een tribune moest voorstellen. Dit wordt de komende weken dus even hard werken om dit veld weer bespeelbaar te maken. Na een laatste ronde door het dorp gemaakt te hebben zijn we rustig teruggereden naar Masusa waarna we ’s avonds, na onze bardienst, naar discotheek szaszazu zijn gegaan. Leuke mensen, veel Nederlanders en echt vette beats zoals rampeneren etc. haha! Toen de ochtendzon alweer begon op te komen ben ik samen met iemand per taxi naar Masusa gereden. Hier aangekomen kwam ik erachter dat ik geen sleutel mee had en Amilcar kwam iets later achter me aangereden dus ben ik eerst meegelopen met dit meisje en heb haar netjes thuisgebracht. Toen ik terugkwam bij ons huis was Amilcar al thuis maar die lag al te slapen, en ik kreeg hem duidelijk niet meer wakker. Dussss… toen werd het steentjes gooien. Ik heb denk ik een kwartier buiten gestaan tot Ludwich het in de gaten kreeg en me eindelijk naar binnen liet.
Zondag stond ik op met een lichte kater en helemaal lekgestoken door die %#@^% musquitos. Daar word ik hier wel echt moe van, elke ochtend weer hetzelfde feestje. Na uitgeslapen te hebben zijn we in de tuin gaan werken en hebben hier tot 6 uur doorgewerkt. Even hard werken maar het resultaat mocht er wezen. De tuin zag er meteen een stuk mooier en gezelliger uit. Na het eten en onze bardienst zijn we ’s avonds het casino ingedoken waar we voor 10SRD (2,5euro) een grote hoeveelheid muntjes kregen. Het leuke is dat we voor dat geld ook nog eens onbeperkt mochten drinken. We werden soms wel wat vreemd aangekeken aangezien we de enigen waren deze avond die met deze goedkope coins speelden. We hadden sterk het vermoeden dat de obers ons echter al gauw doorhadden want ze lieten ons al snel links liggen en kwamen niet meer langs. Het was een mooie avond!
Maandag zijn we na een ontbijt richting het centrum gelopen om vanuit hier een bus te pakken naar Vierkinderen. Nadat we een bal hadden gekocht (want alle ingezamelde spullen zijn nog niet aangekomen) zaten we in de bus te wachten en wie kwam de bus in: GIM WANG KWARTJE BOEROE!! Nouja we hielden het niet meer, en ja hoor hij herkende me ook nog, dus hij kwam weer naar ons toe waardoor ik een mooi plaatje van em heb kunnen schieten om jullie een impressie te geven van deze junk. Eenmaal in Vierkinderen aangekomen hadden we meteen een hele horde jongens achter ons aan. Toen hebben we van 4 tot 8 een balletje getrapt en ook nog even een lekkere duik genomen in de colacreek. De jongetjes zitten aan je haren,(bij amil werden z’n schouderhaartjes eruit getrokken haha) klimmen op je. We lijken wel een soort van helden voor ze, heel leuk!! Ook hebben we met de grotere jongens de afspraak gemaakt dat we donderdag (morgen) het veld gaan bewerken zodat er in de komende weken al op gespeeld kan worden. Het begint dus eindelijk te lopen en we hopen zo snel mogelijk met de jongens te kunnen gaan trainen en aan de bouw van het clubhuis te beginnen. Ik hou het weer voor gezien, ik hoop dat er weer zo positief wordt gereageerd en dat de site in de gaten wordt gehouden! Blessi ;)

• 23 Januari 2008 - 21:12

Sjanne:

Hee lieve Stijn!
    Klinkt allemaal super zeg! Om jaloers op te worden!! Leuk dat het voetbalproject nu echt van de grond komt. Volgens mij gaat dat helemaal goedkomen met jullie! Heel veel plezier en doe voorzichtig!
    Dikke kus!

• 24 Januari 2008 - 05:53

Willem:

Ha stiende,
    Ik blijf het zeggen wat een leven heb je daar nu al.
    Leuk dat de kinderen daar zo enthousiast zijn.
    Het lijkt wel nederland daar zit ook iedereen aan je !!! (haahah)
    Talentjes gelijk een contract aanbieden !!
    Weer een lachen verhaal en WAT HEB JE EEN MOOI SCHRIJF STIJL !!!!

Spreek je snel mattie

Groeten WIllem

• 24 Januari 2008 - 08:50

Marlie:

lieve Stijn, wat een geweldig bericht weer, ik geniet er iedere keer van; van je enthousiaste verhalen, super!!Hopelijk heb je gisterenavond bij "de rotary" ook goede zaken kunnen doen!? We horen het wel weer. Even nog dit als "bezorgde moeder" : misschien kun je beter niet meer bij Nel in de auto gaan?
    Stijn geniet lekker van je tijd daar , pas goed op jezelf en veel groetjes aan Amilcar en Ludwich , tot snel maar weer!
    liefs Mam

• 24 Januari 2008 - 09:03

Renske:

Gudu,
    Wat een heerlijk verhaal weer!
    Ik zie het allemaal voor me hoe je daar zit en ik kan me voorstellen hoe erg je je daar kapot kunt lachen! En ik denk dat het heerlijk aanvoelt om als een held gezien te worden? Vierkinderen wordt vast een succes! Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal..
    Groeten daar! En heel veel succes en vooral plezier en take care!
    Dikke knuffel!

• 24 Januari 2008 - 12:02

Hanny:

Het is weer leuk te lezen, hoe het met je gaat en wat je allemaal beleeft.
    Ik kan me wel een beetje voorstellen dat je het idee hebt, dat je er al lang bent.
    Nog Bij Marlie op de koffie geweest en je raad nooit waar we het steeds over gehad hebben.
    Iedereen vind het geweldig voor je.

Liefs Hanny

• 24 Januari 2008 - 19:26

Jeanet:

Hé stijn,

Wederom een leuk verhaal, klinkt allemaal erg leuk. Een fantastisch avontuur...Gek idee dat je daar in zo'n andere wereld zit waar wij ons, buiten jou verhaal om, nauwelijks iets bij voor kunnen stellen.
    Leuk dat het voetbal project al zo snel vorm lijkt te krijgen.... dat jullie er in ieder geval al hard mee bezig zijn.
    Ik ben het overigens wel een beetje met Marlie eens dat je maar beter uit de auto van Nel kunt blijven, zeker als hij gedronken heeft....
    Dikke kus van hier!!!!
    Jeanet

• 24 Januari 2008 - 20:18

Reneetje:

Je bent goed bezig iedereen in NL jaloers te maken met je verhalen;)!
    Maar super leuk om te lezen! Have fun! Kus

• 24 Januari 2008 - 20:37

O:

ooooh stiende sjicky!!!

• 24 Januari 2008 - 21:18

Irene:

Hoi Stijn,harstikke leuk die foto's erbij. Als de druk te hoog wordt om te schrijven, kun je altijd nog foto.s met onderschrift sturen, maar je verslag is wel weer erg leuk om te lezen,dus.... Hoe gaan jullie dat voetbalveld speelklaar proberen te maken?
    PS ik deel de zorg met je moeder over Nel.Wees maar zuinig op jezelf, want van jou is er maar één.
    Liefs Irene

• 25 Januari 2008 - 07:02

Jeroen:

echt chil daar en heb je al wat gehoord over die voetballers daar....?

Suc6 nog!

• 25 Januari 2008 - 11:04

Opa Jan Oma Lies:

Hoi Stijn
    Weer een spannend verhaal, leuk!!en mooie foto,s met die surinaamse kinderen.Het voetbalproject gaat jullie vast wel lukken als we het zo zien ,verder amuseer je je daar heel goed lezen we wel. Wees wel voorzichtig met drinken maar jou kennende zit dat wel goed!!!
    lieve Stijn geniet van je tijd daar en heel veel succes en plezier .geniet er van! liefs en een dikke knuffel van opa en oma

• 25 Januari 2008 - 15:39

WB:

He Stiende
    Weer een super leuk verhaal !
    Ik ga dadelijk nog denken dat je helemaal geweldig vind daar met al jou fans .
    als je wat hulp nodig hebt met het veld onderhoud kan ik Sander wel die kant op stuuren (heeft toch tijd zat)
    en het zal mischien wel niet meevallen om een taxi chauffeur te vinden die niet drinkt

we spreken mekaar vast wel weer
    LATER

gr Willie

• 25 Januari 2008 - 20:27

Flakes:

Stiende, Playaboy en Ippaboy.

Chickies invited! Hou m in de broek he knul, we spreken elkaar weer!

• 25 Januari 2008 - 20:37

Jacqueline:

Hallo Stijn, wat een leuk verhaal weer! In een korte tijd weer een hoop leuke dingen meegemaakt, in de tuin gewerkt(knap werk),uitgaan en dan die enthousiasme met de kinderen,geweldig met jullie inzet!Ook leuke foto's,(dat aapje!) krijgen we een beeld hoe het daar is.Ik heb het idee dat je je al gaat thuisvoelen,Stijn heel veel plezier en succes met alles ik zie alweer uit naar je volgende verslag!
    Dikke kus Jacqueline

• 27 Januari 2008 - 14:28

Opa Henk Oma Berth:

Beste Stijn,

Je verslag gelezen en je foto's gezien.
    Prachtig.Het is alsof ik in mijn surimame boek lees. Ik internet nu bij Joost en Mieke. Ik hoop en neem aan dat je het geweldig naar je zin hebt en dat alles naar wens verloopt.
    Stijn heel veel succes.
    Let heel goed in alles op jezelf.

Heel veel groetjes van oma Berth en Opa Henk.

• 27 Januari 2008 - 14:42

Greg:

Ha stiende super chille story, zo vet al die foto's van al die surninaamse voetbalertjes en die zwerver haha
    G

• 27 Januari 2008 - 17:41

Mertu:

Jow Stiende!
    Kinkt goed wat je daar allemaal meemaakt! Succes nog verder spittaboy!Het beste verder en de groeten aan Amilcar!

• 28 Januari 2008 - 16:23

Jordy:

stijn.. als je een jonge daar ziet die net zo goed kan voetballe als ik moet je maar zeggen dat alles goed komt met zijn cariere,,nee geintje..succes met alles

Dag Stijn,
    Goed hoor wat je daar allemaal doet. Wel even schrikken om je in ontbloot bovenlijf te zien! Wel smeren dan met deet en zonnenbrand he, ha-ha.

• 29 Januari 2008 - 21:54

Petra En Carmen:

Heee stiende!

Leuk verhaal joh! Ook heel grappig.
    We zijn ook heel blij met die foto's. Wil je er misschien nog een paar van het terras nemen met mensen erop. We vonden vooral de foto's van 4 kinderen heel leuk, het geeft een goeie indruk van waar jullie mee bezig zijn.

een warme brasa.

Ook voor lutti en amilcie.

Van Petra en Carmen.

• 30 Januari 2008 - 11:38

Chris B.:

Hey Stijn,

leuk om je verhalen te lezen...ga het zeker in de gaten houden.

Afgelopen zondag hebben we helaas 1-0 verloren van SJN...:(
    Van het weekend carnavallen en daarna gaan we het goed maken...pakken we een periodetiteltje en winnen de nacompetitie, dan kun je volgend seizoen 3e klasse spelen!
    (als je tenminste nog terug komt naar NL)

Groeten vanuit Lent!!

Chris

• 01 Februari 2008 - 18:04

Danny Peters:

Hé Stijn,

Het vergaat je goed aan de andere kant van de aarbol zie ik. Je komt een hoop bijzondere mensen tegen zie ik! Leuke verhalen in ieder geval!
    We hebben de link naar deze pagina op de dvol.site gezet zodat iedereen jullie verhalen kan volgen. Ook de sponsors kunnen nu zien wat jullie met de bijdrage doen.
    Heel veel succes daar en tot snel.

Groeten Danny

• 01 Februari 2008 - 20:58

Jan V. Wijk:

Hallo Stijn,

Je maakt het goed daar zie ik al jongen. Met je ploegje 020 gaat het wat minder ! Aankomende Zondag zullen we 020 even een lesje leren in die GYMZAAL van jullie. Ik zie het helaas niet want we moeten Carnaval vieren, dat zul jij wel missen dit jaar. Spreek je snel weer.

De groeten,

Jan.

• 01 Februari 2008 - 21:19

Opa Jan Oma Lies:

dag Stijn, Even een berchtje uit eibergen We willen jou graag een keertje bellen,maar het lukt ons nog steeds niet om er door te komen de lijn zal wel over bezet zijn, we blijven wel proberen!gaat het goed met je? Hier is alles prima. liefs Opa Oma

• 02 Februari 2008 - 12:02

4 Friends:

Ha Stiende
    Heb je Chuckie nog gezien met z'n Parbo's? Echt cool. En hoe zit het met novib en de wilde ganzen, zijn ze al geïnteresseerd, net als Gulli en Bogi? Op je foto's willen we ook vip's zien ipv dronkaards en zo. We zien niet veel blinkend goud om de Suri's. Doe dan maar de prijs van alu. Keep the Kick, and don't drink to much.
    4 friends

• 02 Februari 2008 - 14:40

heey Stiende

hebben net carnavalsoptocht gesien van jou oude groep o.a :P
    Was echt leuke optocht ....

groeten Jeroen( uit de kou)

• 03 Februari 2008 - 01:04

Willem:

Ha stijn, net terug uit de spil was weer als van ouds, je vader heeftgenoeg foto's gemaakt om een beetje de sfeer mee te maken. We wachten weer op je volgende verhaal.

Groetjes Willem

• 05 Februari 2008 - 20:08

Erik:

De regen valt hier met bakken uit de lucht en volgens de weerman kan het nog veeel erger worden. Surfend kwam ik (weer) bij jou verhaal terecht. Het doet me goed te weten dat er nog iemand in de familie is die weet dat de zon nog bestaat.

Gr Erik & Marijke

• 06 Februari 2008 - 12:32

DERRY:

KLASSE STIJN !!!!

Leuk verhaal ik merk dat je het naar je zijn hebt daaro en de jongens ook met jullie

toppie ga zo door

EN DE GROETEN VAN DVOL 1

• 09 Februari 2008 - 17:25

Toine:

He Stiende,

Super om te lezen wat je allemaal meemaakt, zo te lezen zijn er nog meer zatlappen dan bij DVOL. Zal wel lastig zijn om daar iets geregeld te krijgen, of valt het wel mee? Gelukkig hebben we de grote mond van Jan kunnen snoeren en heeft Ajax Feyenoord helemaal overklast, Ajax was weer vanouds. Ben benieuwd hoe het verder met jullie gaat en of de spullen al geariveerd zijn. Doe rustig aan, maar dat zal wel lukken.

Gr.
    Toine

• 11 Februari 2008 - 16:06

hee stijn

wanneer komt volgende bericht weer eens?